November 29, 2012

Semoga Allah permudahkan~~ niat mahu full BF baby




Salam.... hari ni saya nak bercerita pasal breast feed. Alhamdulillah, start dari awal pregnant, saya dan suami sudah berniat untuk full breast feed baby kami nanti.
Suami saya memang menyokong, tambah lagi bila dia baca buku dan artikel mengenai pendidikan awal kanak-kanak dalam Islam, niat saya lagi disokong oleh dia.

Untuk menjayakan niat saya ini, saya pon kena mempersiapkan diri dengan ilmu-ilmu penyusuan...
Saya dan suami telah pergi ke Seminar Penyusuan Susu Ibu, siap menang hadiah lagi. [entry di sini]
Saya juga join group Kumpulan Ibu Menyusu (KIM) kat FB...
Best baca pengalaman dan menimba ilmu dari ibu-ibu yang menyusu bayi mereka...TQ ibu-ibu KIM...

Lepas tu, saya perlu siapkan gadjet2 untuk misi saya nih...
Melalui pembacaan saya, ada antara gadjet2 yang saya telah listkan untuk dibeli.
Saya beli sikit2 okeih, baru xterasa sangat. Apa yang xbest tuh, kat Labuan ni xde pilihan, saya gunakan internet dan online shopping jer...
Beli dan terus poskan ke rumah mak di Penang untuk kegunaan dalam pantang nanti.




Antara gadjet yang telah saya listkan untuk dibeli adalah:


~ pam susu
~ storage bottle
~ nursing bra
~ botol susu (untuk kegunaan masa hantar baby di nurseri) [done]
~ plastik storage  [done]
~ breast pad  [done]
~ sterilizer  [done]
~ warmer  [done]  [hmmm, yg ni jer saya teringat takat sekarang, nanti saya tambah lagi kalau ada yang tertinggal k]


Sampai saat ni, ( minggu ke-34 preggy), ada yang saya dah beli, ada yang belum lagi...
Botol susu saya dah beli, cap Mimijumi (citer kat sini)

Plastik storage, warmer, sterilzer dan breast pad saya dah beli online kat OBW. Kebetulan pembelian lebih dari 200, akan dapat PWP, tu yang saya beli plastik storage dengan harga yang murah. 





Autumnz - Electric Steam Steriliser + Home Warmer Combo




Autumnz- Washable Breastpads *6 pcs* - Natural Nude





DOUBLE ZipLock B/milk Bag *7/12*oz (25 bags)TRIPLE*

Breast pump pulak, saya dah order, dan dijangka sampai awal Disember nih. Sampai tengah bulan pon xper, sebab saya akan balik rumah tengan Disember nanti.
Nanti dah sampai, saya buat entry khas pasal pam pulak.

Nursing bra saya akan beli nanti. dah dekat2 nak deliver, sebab saya rasa macam xsesuai untuk saya beli sekarang. 


Storage bottle lak, saya akan beli masa balik Penang nanti. Mostly yang saya google dan usha2 kat online shop yang jual macam mahal jer. Satu botol jatuh dalam RM 3.++. Ni yang paling murah lah untuk jenama Bumble bee, jenama lain macam mahal jer...review yang saya baca tentang bumble bee pon ok jer.


Masa saya godek2 group KIM, saya dapat info dari seorang ibu pasal satu kedai di Bukit Mertajam, xjauh pon dari rumah. Untuk sedapkan hati, saya siap call kedai tuh, tanya harga brapa bleh dapat. Mmm, btol lah, memang murah dari yang lain. So, storage bottle saya beli masa balik nanti la.



No comments:

Post a Comment